نماینده مجلس میگوید: اگر به همین صورت پیش برویم و مصرف بنزین کنترل نشود؛ هم در ذخیره انرژی دچار مشکل میشویم و هم در بحث خروج ارز مشکل خواهیم داشت. ما سال گذشته برای واردات بنزین از سوی دولت هزینه سنگینی صرف کردیم که در این شرایط تحریمی خوب نیست؛ باید با تکیه بر استفاده از سوختهای جایگزین بنزین نظیر CNG، نظارت بر مصرف بنزین و کنترل قاچاق صورت بگیرد تا بتوانیم هم جلوی واردات بنزین را بگیریم و هم سبد سوختی را متنوع کنیم.
صدیف بدری، نماینده مجلس با اشاره به وضعیت ناترازی انرژی در کشور به «جوان» میگوید باید به سمت تولید خودروهای کم مصرف برویم چراکه خودروهای تولید داخل ما مصرف بالایی دارند. بنابراین حتماً باید به سمت تولید خودروی هیبریدی و خودرو با مصرف کم برویم در غیر اینصورت ناترازی تشدید خواهد شد.
وی ادامه میدهد: ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیونلیتر در روز، مصرف بالایی است. تأکید ما نیز بر این بوده است که هیچ برنامهای برای افزایش کیفیت خودروها ندارند و پیشنهاد جدی برای واردات خودرو را داشتیم.
بدری با انتقاد از کیفیت خودروهای ساخت داخل، میگوید: خودروهای داخلی علاوه بر میزان مصرف بالایی که دارند با مشکل کیفیت نداشتن و ایمنی هم مواجه هستند. البته وزارت صنعت و معدن کارهایی در خصوص واردات خودروها و اتوبوسهای برقی انجام داده است، اما کافی نیست و بانک مرکزی و دولت باید با حساسیت بیشتری این مسئله را پیگیری کند.
وی در خصوص دوگانه سوزکردن خودروها میافزاید: در زمان دولت نهم و دهم، اقداماتی مانند افزایش استفاده از سوختهای جایگزین بنزین نظیر CNG انجام شد که خوب بود ولی بعد از دولت نهم و دهم حمایتها در این خصوص صورت نگرفت و شرکت گاز و وزارت نفت هم حمایتهای لازم را انجام نداد.
بدری خاطرنشان میکند: اگر به همین صورت پیش برویم و مصرف بنزین کنترل نشود هم در ذخیره انرژی دچار مشکل میشویم و هم در بحث خروج ارز مشکل خواهیم داشت. ما سال گذشته برای واردات بنزین از سوی دولت هزینه سنگینی صرف کردیم که در این شرایط تحریمی برای کشور خوب نیست؛ باید با تکیه بر استفاده از سوختهای جایگزین بنزین نظیر CNG، نظارت بر مصرف بنزین و کنترل قاچاق صورت بگیرد تا بتوانیم هم جلوی واردات بنزین را بگیریم و هم سبد سوختی کشور را متنوع کنیم.